مساء الأحد، احتجزت المذيعة المصرية سالي عبد السلام في مطار بيروت لساعات طويلة برفقة والدتها، بعد خلافها مع ضابط لبناني طالبها بالإعتذار ورفضت.

لقراءة تفاصيل ماحدث مع سالي فعلى اللينك أدناه

اقرأ: مذيعة مصرية محتجزة في مطار بيروت وتهدد – 4 فيديو

السفارة المصرية في لبنان، أرسلت القنصل ليدخل سالي إلى لبنان وإنهاء المشكلة، وعند الساعة الخامسة فجراً ذهبت برفقة والدتها إلى أحد الفنادق وشكرت الشعب اللبناني الذي وصفته بالجدع، وطلبت من متابعيها عدم التحدث عن لبنان بسبب شخص واحد أساء لها، كما كتبنا في مقالنا.

سالي وفور وصولها إلى الفندق، نشرت فيديو آخر وقالت: (طيارتي وصلت الساعة 7:20 دقيقة أنا وأمي لسة داخلين الاوتيل 5 الفجر وحصوّر الساعة 9 الصبح حسبي الله ونعم الوكيل في الضابط اللي أهان وزعق على امي قدام الحميع وقال انها شالت شريط الطابور وده ما حصلش أبدا وميصحش وافترى. شكرا لكل لبناني جدع شكراً على المياه والإنترنت وانكو جبرتو خاطرنا وقلتوا الحق وانو افترى.. معرفتش اخد حقي منه بس هفتكر اني ما عتذرتش ولا غلطت في حق نفسي هفضل أحب البلد دي عشان فيها جدعان ما سكتوش على الظلم.. بلدنا نعمة.. ارجوكوا مش بنشتم أبداً ببلد بسبب واحد افترى علينا في كل حتك فيها وفيها.. اللي بيحبني ارجوكوا ما يشتمش انتو كدة مش بتراضوني..)

سالي أيضاً وجهت رسالة إلى والدتها التي تعبت خلال السفرة وبسبب ما حدث، وقالت: (جزمتك على راسي يا امي أنا آسفة.. حقك عليا أنا والنبي انا اللي جبتك معايا شغلي عشان عاداتنا وانا اللي بقولك انا آسفة ووالله ما حسيب حقك.. أنا حهاول أقابل معالي وزيرة الداخلية ريا الحسن يا رب صوتي يوصلها وتعرف وأقولها اسم الضابط في المطار)

View this post on Instagram

طيارتى واصلة ٧ و ٢٠ دقيقة المساء انا وامى لسه داخلين الاوتيل ٥ الفجر وهصور ٩ الصبح! حسبى الله ونعم الوكيل فى الظابط اللى اهان و زعق لامى قدام الكل بلاسبب وقال شالت شريط اخر حتة فى الطابور وده محصلش و ميصحش وافترى! ٤ ساعات احترمنا الطابور ووقفنا وده الطبيعى من الكل بس نتهان ليه؟ ربنا مش هيسيبك و سخرلى كل عباده الصالحين.. سبحانه شكرا لكل لبنانى جدع وظباط الامن العام!شكرا على المياة والانترنت و انكوا جبرتوا خاطرنا و قلتوا الحق وانه مفترى! فى قالوا منقدرش نجبره يقولها معلش بس مش من حقه يوقفنى ٥ ساعات تانيين من غير سبب وورقى سليم واقعد بمكتب الامن العام بدون تهمة ولا وجه حق ليه! معرفتش اخد حقى منه بس هفتكر انى معتذرتش ولا غلطت فى حق نفسى! هفضل احب البلد دى عشان فيها جدعان و مسكتوش على الظلم! بلدنا نعمة كبيرة! شكراً لكل واحد اطمن عليا انا اسفة انى معرفتش ارد والله تعبت وكنت خايفة على امى ارجوكوا مش بنشتم ابداً فى بلد بسبب واحد افترى علينا فى كل حتة فيها وفيها ! اللى بيحبنى ارجوكوا ميشتمش انتوا كدة مش بتراضونى بتزعلونى والله لما يقول متتحركيش من غير ما اقولك وانا اللى اقول تروحى فين لامى و يزعق و يقول كدابة انا مكانش ينفع اسكت انا اسفة! جزمتك على راسى يا امى انا اسفة! حقك عليا انا والنبى..انا اللى جبتك معايا شغلى عشان عاداتنا و انا اللى بقولك انا اسفة ووالله ما هسيب حقك! انا هحاول اقابل وزيرة الداخلية #ريا_الحسن يا رب صوتى يوصلها وتعرف واقولها اسم الظابط بمطار #لبنان

A post shared by Sally Abdalsalam (@sallyabdalsalam) on

Copy URL to clipboard


























شارك الموضوع

Copy URL to clipboard

ابلغ عن خطأ

لقد تم إرسال رسالتك بنجاح

نسخ إلى الحافظة

أدخل رقم الهاتف أو بريدك الإلكتروني للإطلاع على آخر الأخبار