كباقي الفنانات اللاتي تعانين من فترة الحجر المنزلي الإلزامي، والمطبق في كل العالم للحد من انتشار فيروس كورونا، تكلمت الممثلة والمذيعة المصرية، ميار الببلاوي، عن أصعب أيامها في الحجر المنزلي وحظر التجول، وقالت: (أنا من يوم الإعصار والأمطار مش بنزل من البيت، ومن أصعب أيام الحجر المنزلي، لما روني القط بتاعي تعب وكان لازم يروح للدكتور).

وتابعت: (رحت للدكتور مع والدتي وقالي كويس إنكم جايبين القط علشان تعالجوه، في ناس دلوقتي بترمي القطط والكلاب في الشارع علشان خايفين من فيروس كورونا، قلت له معقول؟ّ!، فقال لي أيوة وروى قصة عن شخص ساب الكلب بتاعه وهو تمنه غالي جدًا، وربطه بسلسلة جنب مسجد وسابه ومشي).

وأردفت: (القصة دي وجعت قلبي أوي، مينفعش نسيب الكلاب والقطط الي اتربت معانا بالطريقة دي، أنا عارفة إن في ناس كتير قرأت البحث اللي بيقول إن الحيوانات دي بتنقل فيروس كورونا، الكلام ده على القطط والكلاب اللي في الشارع، والفيروس ممكن يكون موجود في رجليها، إنما حيوانات البيت إحنا الي ربيناها وهما الي سلونا في وحدتنا، مينفعش نسيبهم كده أبدا).

وأنهت كلامها: (ده يوم من أيام الحظر، ولكن كل أيام الحظر كويسة وبتعدي، أهم حاجة نفضل في البيت ومحدش ينزل خالص لحد ما البلاء ده يعدي على الخير، الأسبوع ده هو أسبوع الحسم، لازم نعقم كل شيء، البيت والأغراض الي بنجيبها من السوبر ماركت، ولازم نلتزم بالمسافات بينا وبين الي حوالينا، علشان نحمي نفسنا ونحمي غيرنا من الفيروس).

إقرأ: ميار البباوي ترد على نشوى مصطفى التي دافعت عن دينا

غريب أن تتقي ميار الله في الكلاب والقطط، ولا تتقي الله في زميلاتها، وتخاف على شعورهن، فمنذ أسبوع هاجمت الراقصة، دينا، وكتبت: (بجد مقدرين تضحياتكم الفظيعة فى سبيل شهر ربنا شهر الرحمة والمغفرة والصلاة والصوم والذكر أنكم مصممين تضيعوه علينا كان رمضانكم غير رمضانا استغفر الله كان).

اقرا : ميار الببلاوي المححبة تحتفل بالعام الجديد في أمريكا

وتابعت ميار تسخر من الراقصة دينا: (رمضان مش هيبقى رمضان من غير المسلسلات والمسابقات واللهو إلي أغضب ربنا علينا العمره اتمنعت والآذان والمساجد اتقفلت رحمه ربنا الى محتاجينها دلوقتى اللجوء ليه مش لمسلسلاتكم حتى لو صحابى هيزعلوا منى بس ربنا بيقولكوا سيبوا رمضان لاهل رمضان اتقوا الله علشان يجعل لنا مخرج ويرفع الوباء والبلاء مين معايا يا جماعه).

سليمان البرناوي – الجزائر

Copy URL to clipboard
28 فبراير 2021
11:00
آخر إحصاءات حالات كورونا في الوطن العربي
  إقرأ المزيد


























شارك الموضوع

Copy URL to clipboard

ابلغ عن خطأ

لقد تم إرسال رسالتك بنجاح

نسخ إلى الحافظة

أدخل رقم الهاتف أو بريدك الإلكتروني للإطلاع على آخر الأخبار