أعرب الملحن المصري محمد_رحيم، عن حزنه الشديد لعدم توجيه الدعوة له لحضور حفل (ليالي سعودية مصرية)، الذي أقيم على مسرح دار الأوبرا المصرية مساء البارحة، بمشاركة ماجد_المهندس، محمد منير، شيرين.

واعتبر رحيم أن المنظمين تجاهلوه رغم توجيههم الدعوة لعدد كبير من الشعراء والملحنين والموزعين، مما جعله يتساءل هل ما حدث مقصودًا أم حدث سهوًا؟

اقرأ: آمال ماهر ونجاحات قادمة مع تركي آل الشيخ!

واعلن رحيم اعتزاله التلحين والفن بشكل عام بعد غضبه مما حدث وكتب:

(تعليق كل نشاطاتي الفنيه لأجل غير مسمى حتى أشعار آخر مع احتماليه اعتزال المهنه والسفر خارج البلاد).

تابع قائلًا:

(سؤال ياجماعه هو ينفع حفله زي دي تعزموا كل ملحنين وصناع الموسيقى في مصر الا محمد رحيم طيب ازاي؟ ده أشهر وأهم اغاني النجوم دي كلها من اعمالي يعني شيرين اللى طلعت غنت مشاعر والوتر الحساس وصبري قليل كل دي حاجات محمد رحيم مع احترامي لكل المبدعين اللى موجودين طبعا كلهم فوق راسي واخواتي وعمرو دياب اللى قاعد ده انا واخد معاه جائزه ال ميوزيك اوورد العالميه وطلع غنى غنوتي وهو بيستلم جائزته سنه 2001 حبيي ولا على باله).

اقرأ: منى زكي ضد الاغتصاب الزوجي: جسم الست ملكها لحد ما تموت

اضاف: (ومعالي وزيره الثقافة اللي شرفت الحفله حرفيًا وهي سيدة فوق الوصف في الاخلاق وبكن ليها كل حب واحترام هي اللى سهلتلي اجراءت السفر لفرنسا من كام شهر علشان اروح استلم جائزه العضويه الكامله الماسيه اللى هى آخر حاجه ممكن يحصل عليها ملحن أو مؤلف على مستوى العالم).

اقرأ: تركي آل الشيخ والسعودية ومواقف لن ينساها التاريخ!

استكمل: (ولو اتكلمنا عن الليالي المصرية السعودية والتعاون ما بين أكبر بلدين عربيتين في مجال الفن طب وهو فيه تعاون احلى من التعاون اللى حصل بيني وبين الشاعر السعودي الكبير سعود الشربتلي اللى كتب غنوه الوتر الحساس لشيرين وانا لحنتها وتعبت فيها وبذلت فيها مجهود كبير لحد ما نزلت والحمد لله حرفيا هي النهارده أغنيه عربية عالمية (قولا واحدا) لأن كل جنسيات العالم بيغنوها بالعربي ومواقع التواصل موجوده وتشهد).

اختتم حديثه: (معرفش بس حبيت اسأل يعني هو لحد امتى المبدع المجتهد هنفضل نحط من قدره ونقتله معنويا بالشكل ده وهل ده مقصود ولا حدث سهوا وعلى فكره انا بتكلم عموما في المبدأ مش بس الجزء اللى يخصني، هو الرجل الأكثر نفوذا هيقعدنا في بيتنا جوه بلدنا كمان ولا أية؟).

Copy URL to clipboard


























شارك الموضوع

Copy URL to clipboard

ابلغ عن خطأ

لقد تم إرسال رسالتك بنجاح

نسخ إلى الحافظة

أدخل رقم الهاتف أو بريدك الإلكتروني للإطلاع على آخر الأخبار