حلت الفنانة المصرية حنان_مطاوع، ضيفةً على برنامج (معكم)، الذي تقدمه المذيعة منى_الشاذلي عبر قناة ON.

تحدثت حنان عن تفاصيل اصابتها بورم في الغدة الدرقية، وقالت: (قلت وصيتي قبل ما أدخل العمليات، أنا كاتبة وصيتي من وأنا صغيرة من وأنا عندي 25 سنة، أسوة بالنبي صلى الله عليه وسلم، ويجددها كل فترة حسب الطارئ الجديد في حياتي).

تابعت: (العالم بالنسبة ليا توقف، الحمد لله على كل شيء من 4 شهور، اتشخصت حاجة خطيرة، مش من دكتور وأنا بعمل الأشعة الموضوع تضخم وأخد منحنى تاني وكنا لسه مروحناش للدكتور ولا الجراح ودخلنا في الوهم، مبقيناش عارفين نعمل إيه ارتكبت).

وأوضحت حنان مطاوع أنها لم تشعر بأي أعراض لتضخم الغدة الدرقية وكانت الأعراض التي تأتي لها هي ضيق التنفس وبحة في الصوت تستمر طويلا ما إذا أصيبت بالإنفلونزا مضيفة: (كان كذا حد يسألني عندك غدة درقية وأقول أني بعمل تحليل ويطلع كويس، روحت عملت سونار والناس اللي عملولي السونار دخلوني في نفق مظلم ثم وهم، قالولي أن عندي ورم ومش عارفين منتشر ولا إيه).

اضافت: (أنا مبقتش شايفة حاجة في الدنيا غير أماليا العالم كله تلخص فيها، ومرتبكة جدا، وأمير جوزي عمل نفس المشهد بتاعي مع هند صبري في “حلاوة الدنيا” فجأة سابني وطلع يكلم كل الدكاترة في عيلتنا ودخل عليا ولونه أزرق وعمال يقولي هتبقي كويسة، أول ما نزلنا العربية بدأ عياط بصوت عالي قلت له هو أنا خلاص بموت، فضل يقولي هتبقي كويسة هتربي البنت).

استكملت: (كانت تجربة وحشة أوي، تجربة المسح الذري ويطلبوا مني مقعدش جنب بنتي طول اليوم، كنت طول الوقت بحمد ربنا وكانت شاكرة طول الوقت لكن بتمنى أني أعيش علشان أبقى معها).

وعن فكرة كتابة وصيتها دائما قالت: (أول وصية كتبتها كانت أن فلوسي تتوزع على الست اللي مربياني وصديقاتي في المدرسة، وكانت ماما عارفة وهتتجنن من أفكاري، أنا مش سوداوية طول الوقت بحلم ببكرا وشايفة أن في رحلتين رحلة بنبنيها في الدنيا ورحلة للآخرة وبحاول أبروز الاتنين قدامي عشان مفيش حاجة تسرقني عن التانية).

Copy URL to clipboard


























شارك الموضوع

Copy URL to clipboard

ابلغ عن خطأ

لقد تم إرسال رسالتك بنجاح

نسخ إلى الحافظة

أدخل رقم الهاتف أو بريدك الإلكتروني للإطلاع على آخر الأخبار