تحدثت الفنانة المصرية أسما شريف_منير، عن الدور الهام الذي يجب أن يقوم به كل الآباء والأمهات تجاه أولادهم بشرح تفاصيل القضية الفلسطينية لهم منذ الصغر.

قالت أسما في تصريحات لبرنامج (ET_بالعربي): (كنت بتكلم مع لارا ابنتي عشان افهمها اللي بيحصل في غزة عشان تفهم القضية وقولت للهلال الأحمر عاوزة أجي انا وبنتي نساعد في تحضير الاغذية).

تابعت: (والدي شريف منير فخور بما أقوم به أنا وابنتي لارا وما حدث درس كيبر للعالم فقصة الشعب الفلسطيني ملهمة وفوقتني وقولت لازم ألتزم في الصلاة وبحاول انتقي كل حاجة بعملها والتزم بشكل وسطي وقافلة عيني عن الهجوم بعدما قمت بحلق شعري).

وعن تفكيرها في ارتداء الحجاب، ذكرت: (كان فيه فترة في حياتي كنت محجبة ومقدرتش أكمل ولو لبست حجاب لازم احترمه والناس تقتدي بيا).

كانت أسما شريف منير تحدثت في بث مباشر لمتابعيها عبر تطبيق Instagram عن مخاوفها وأفكارها بعد الحرب الدائرة على غزة.

بدأت أسما شريف منير الفيديو، قائلة: “اللي بيحصل دا أكيد له سبب، وعلى أصعدة كتير أوي، حاسة إنه الإسلام ابتدى يظهر بشكل بان اد إيه المسلمين طيبين، وأد إيه في ناس كتير أوي بتخاف على بعض وبان حبنا للبلد، رغم أن الموضوع بقاله سنين”.

وخلال الفيديو تحدثت عن تغيرات أصابتها شخصيا بعد أحداث غزة، قائلة: “من ساعة اللي حصل في غزة وأنا خدتها عند مع نفسي والتزمت في الصلاة وبقالي 15 يوم ملتزمة وقللت خروجي جدًا ودي حاجة مريحاني جدًا، وكل مرة الصلاة بتريحني وبتلهي في الدنيا ولكن دلوقتي بحاول، ونفسي انتظم على الصلاة لغاية ما أموت”.

Copy URL to clipboard


























شارك الموضوع

Copy URL to clipboard

ابلغ عن خطأ

لقد تم إرسال رسالتك بنجاح

نسخ إلى الحافظة

أدخل رقم الهاتف أو بريدك الإلكتروني للإطلاع على آخر الأخبار