أجرت الفنانة المصرية رانيا_يوسف، مداخلة هاتفية عبر برنامج (الحكاية)، الذي يقدمه المذيع المصري عمرو_أديب عبر قناة MBC.

ردت رانيا على الانتقادات التي تعرضت لها بعد نشرها لصورتها برفقة خوان لابورتا رئيس نادي برشلونة.

اقرأ: رانيا يوسف عادت للجرأة وحمالة صدرها ظهرت! – فيديو

قالت رانيا: (معرفش ليه الدنيا اتقلبت اتنين مشاهير اتقابلوا بينهم أصدقاء مشتركين عرفونا ببعض، ابنه زميل بنتي في الجامعة، اتصورنا في الشارع قدام كافية مشهور في برشلونة ونزلت صوري زي أي حد، معرفش إيه اللي حصل الدنيا قامت مقعدتش وكأنه أول مرة بيشفوا واحدة مصرية بتتصور مع واحد أجنبي، دي مجموعات ممنهجة لمحاربة أي حد ناجح ومحبوب، ودول موجودين من زمان بس هما طفحوا علينا بعد 2001 من خلال السوشيال ميديا).

تابعت: (هجمة حصلت بالليل أنا متصوره في الشارع مش في بيت ولا سهرة خاصة، مش فاهمة سبب الهجوم، دي ناس بتحارب النجاح، وأنا بتواصل مع مباحث الإنترنت علشان أبلغ عن كل الناس لازم يكون في وقفة، المجموعات دي بتحاول تكرهنا في بلدنا، ومش هينجحوا دي بلدنا وبلدنا بتدينا الحرية والكرامة وعزة النفس ومش هنسيبها وهننجح فيها).

اضافت: (كل ما بضايقهم بنبسط أكتر، وبكرا ولا بعده الصور مع ميسي هتنزل).

كانت رانيا تعرضت للتحرش اللفظي، وتلقت تعليقات مهينة من بعض متابعيها، الذين دشنوا هاشتاج بعنوان (برشلونة الهايجة المرتدة)، بدلاً من جملة (الهجمة المرتدة) المستخدمة في لغة كرة القدم.

اقرأ: رانيا يوسف بالكاش مايوه – صورة

رانيا كانت جريئة حين تحدثت عن التحرش الذي تعرضت له خلف شاشات الهواتف أو خلال تواجدها على الطرقات كما تتعرض أغلبية الفتيات العربيات للتحرش من الذكور الأغبياء الذين يعتقدون أنفسهم بأنهم الحاكمون بأمرهم لأن مجتمعهم أعطاهم الحق بفعل ما يشاؤون!

Copy URL to clipboard


























شارك الموضوع

Copy URL to clipboard

ابلغ عن خطأ

لقد تم إرسال رسالتك بنجاح

نسخ إلى الحافظة

أدخل رقم الهاتف أو بريدك الإلكتروني للإطلاع على آخر الأخبار