حل الفنان اللبناني وائل_جسار، ضيفًا على برنامج “الزمن” الذي تقدمه المذيعة اللبنانية راغدة شلهوب، ويعرض على قناة “LBC اللبنانية”.

وبسؤاله عن ديانة زوجته وهل ارغمها على دخول الإسلام قال: “قدام العيلتين هذا شيء طبيعي أنا مسلم وهي مسيحية وده طبيعي في العائلات وكل عائلة بتبقي نفسها بنتهم المسيحية تتجوز مسيحي وابنهم المسلم يتجوز مسلمة ولكن احنا اتحدينا هذه الظروف وأثبتنا إن الدين هو المعاملة، الدين هو الأخلاق، الدين هو انك تحب ربك بطريقتك انت”.

اقرأ: إليسا لم تحرج معجبها وهنا الحقيقة شاهدوا الفيديو كاملاً

واستكمل: “أنا اتعلمت في مدارس مسيحية وبعرف كل التراتيل وبحب ولادي يبقي عندهم نفس الحب، وانا بفهمهم دينهم الدين الإسلامي طبعًا وبحترم ديانة زوجتي المسيحية وفي النهاية الديانات السماوية كلها هدف واحد، وبيحتفلوا بالكريسماس لكن ما بيروحوش الكنيسة”.

مضيفًا: “أمهم أسلمت، وهي بتحب الدين المسيحي طبعًا لأنه دينها وهي اتولدت بالدين المسيحي ولكن وأنا اللي طلبت منها إنها تدخل الإسلام ولم أكرهها على دخول الإسلام ولا قلت لها لازم تتحجبي أو لازم تبعدي عن الناس اللي كنتي تعرفيهم ولكن أنا شوفت الموضوع إن الزوجة لازم تتبع جوزها”.

وتابع: “ولازم أعرف ولادي دينهم الحقيقي ايه حتى لو بيحبوا الدين المسيحي لكن لازم يبقوا فاهمين ومراتي فهمت الطقوس الإسلامية وبتحب تصوم في رمضان”.

Copy URL to clipboard


























شارك الموضوع

Copy URL to clipboard

ابلغ عن خطأ

لقد تم إرسال رسالتك بنجاح

نسخ إلى الحافظة

أدخل رقم الهاتف أو بريدك الإلكتروني للإطلاع على آخر الأخبار